Akupunktio

Akupunktiolla voidaan hoitaa monenlaisia kipu- ja häiriötilanteita kehossa. Akupunktion vaikutus perustuu kehossa neulanpistolla aikaansaatavaan vasteeseen, jolloin kehossa käynnistyy monia fysiologisia ja hormonaalisia reaktioita. Itse pistotuntemuksen kulkeutuminen hermossa sulkee reitin kipuaistimukselta (porttikontrolliteoria) ja samalla akupunktion vaikutuksesta kehossa vapautuu myös kehon omia erittäin voimakkaita ”kipulääkkeitä” mm. endorfiineja (opioiditeoria). Akupunktiolla voidaan myös pyrkiä vaikuttamaan kehossa oleviin tulehdusreaktioihin mm. kortisolin vapautumisen kautta. Akupunktio onkin parhaimmillaan hyvin toimiva hoitomuoto lähes vailla sivuvaikutuksia.

Parhaita hoitotuloksia akupunktiolla on saatu kroonisen kivun hoidossa (mm. nivelrikko, krooniset selkä- ja niska-hartiaseudun kiputilat), lihaskireyksien hoidossa, sekä toistuvassa päänsärkyongelmissa, kuten migreenissä. Akupunktioneulan pisto ei tuntemukseltaan vastaa injektioneulaa akupunktioneulan tylpän muodon ja ohuen läpimitan vuoksi. Akupunktioneula ei leikkaa kudosta, vaan siirtää sitä syrjään ja siksi pistosta puuttuu injektioneulan viiltävä tai leikkaava tuntemus. Tämän vuoksi akupunktio sopii hyvin hoitomuodoksi ihmisillä vauvasta vaariin, sekä eläimillä kokoon katsomatta.

Oman koulutukseni akupunktiohoitoihin olen saanut ihmisten osalta Suomen Lääkäreiden Akupunktioyhdistyksen sekä FYSI ry:n koulutuksessa sairaala Ortonissa, sekä koirien ja hevosten osalta Helsingin Yliopiston kursseilla Yliopiston eläinsairaalassa.

Tullessasi itse akupunktioon, tai varatessasi eläimellesi akupunktiohoidon huomioithan, että akupunktiolla saattaa olla voimakkaan rentouttava ja väsyttävä vaikutus. Varaa akupunktion jälkeen siis riittävästi lepoaikaa raskaampien fyysisten rasitusten osalta!